Dr Judith Pollmeier

Research associate

Olshausenstr. 75, R. III/32
Phone: +49 431 880-7444
Telefax: +49 431 880-5497
pollmeier@paedagogik.uni-kiel.de

Personal details

Academic credentials

2015                PhD in psychology, University of Münster (thesis: „Kontextmerkmale und die Bearbeitung von Aufgaben in einem Test naturwissenschaftlicher Kompetenz in der Grundschule“)

2010                Research stay at Graduate School of Education, University of California, Berkeley, USA (Professor Mark Wilson)

2008                Graduate degree in Psychology, University of Münster

 

Career

Since 2015         Research associate at the Institute for Educational Science, Department of Research on Teaching and Teacher Education, University of Kiel

2014                 Research associate at the Leibniz Institute for Science
and Mathematics Education (IPN), University of Kiel, department of Educational Research

2008-2013      Research associate at the Institute for the didactics of teaching general science at the University of Münster

Research interests

- pedagogical knowledge of teachers

- competence modelling

Current projects

-  KeiLa - the development of competence in mathematic and science related teacher training studies

Publications

Selected works

Kleickmann, T., Hardy, I., Möller, K., Pollmeier, J., Tröbst, S. & Beinbrech, C. (2010). Die Modellierung naturwissenschaftlicher Kompetenz im Grundschulalter: Theoretische Konzeption und Testkonstruktion. Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften, 16, 263-281.

Kleickmann, T., Pollmeier, J., Hardy, I. & Möller, K. (2011). Die Struktur naturwissenschaftlichen Wissens von Grundschulkindern. Eine person- und variablenzentrierte Analyse. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 43, 200-212.

Pollmeier, J., Hardy, I., Koerber, S. & Möller, K. (2011). Lassen sich naturwissenschaftliche Lernstände im Grundschulalter mit schriftlichen Aufgaben valide erfassen? Zeit-schrift für Pädagogik, 57, 834-853.

Porsch, T., Bromme, R. & Pollmeier, J. (2010). Was muss man tun, um sicher die richtige Lösung zu finden? Quellenpräferenzen von Grundschulkindern in verschiedenen Fachkontexten. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 42, 90-98.