Lena Rösler, MA

Research associate

Olshausenstr. 75, R.III/32
Phone: +49 431 880 7444
roesler@ipn.uni-kiel.de

Personal details

Academic credentials

2008 Master's degree in Educational Science and Cultural Studies, University of Leipzig

Career

Since July 2016  Research associate at the Institute for Educational Science, Department of Research on Teaching and Teacher Education, University of Kiel

2009 - 2016 Research associate at the Leibniz Institute for Science
and Mathematics Education (IPN), department of Educational Research

2008 – 2009 Research assistant at the Institute of Educational Studies, working field Educational psychology I, University of Leipzig

Research interests

Motivation of (prospective) teachers

The structure of teaching studies (in particular practical periods)

Current projects

LeaP@CAU – „Lehramt mit Perspektive an der CAU zu Kiel“ (Teaching studies with perspective at CAU Kiel)

 

Publications

  • Zimmermann, F., Kaiser, J., Bernholt, A., Bauer, J., & Rösler, L. (im Druck). Veränderungsverläufe in Burnout-Dimensionen: Die Bedeutung personaler und sozialer Faktoren angehender Lehrkräfte im Vorbereitungsdienst. Psychologie in Erziehung und Unterricht.
  • Rösler, L., Zimmermann, F., Bauer, J., Möller, J., & Retelsdorf, J. (2016). Erleben von Selbstbestimmung und bereichsspezifische Interessen im Lehramtsstudium. Psychologie in Erziehung und Unterrich, 63, 91-107. DOI 10.2378/peu2016.art11d
  • Rösler, L., Zimmermann, F., Bauer, J., Möller, J., & Köller, O. (2013). Interessieren sich Lehramtsstudierende für bildungswissenschaftliche Studieninhalte? Eine Längsschnittstudie vom ersten bis zum vierten Semester. Zeitschrift für Pädagogik, 59(1), 24-42.
  • Bauer, J., Diercks, U., Rösler L., Möller, J., & Prenzel, M. (2012). Lehramtsstudium in Deutschland: Wie groß ist die strukturelle Vielfalt? Unterrichtswissenschaft, 40(2), 101-121.
  • Bauer, J., Drechsel, B., Retelsdorf, J., Sporer, T., Rösler, L., Prenzel, M., et al. (2010). Panel zumLehramtsstudium - PaLea: Entwicklungsverläufe zukünftiger Lehrkräfte im Kontext der Reform der Lehrerbildung. Beiträge zur Hochschulforschung, 32(2), 34-56.