CV

Academic credentials

2008 Master's degree in Educational Science and Cultural Studies, University of Leipzig

Career

  • Since July 2016 Research associate at the Institute for Educational Science, Department of Research on Teaching and Teacher Education, University of Kiel
  • 2009 - 2016 Research associate at the Leibniz Institute for Scienceand Mathematics Education (IPN), department of Educational Research
  • 2008 – 2009 Research assistant at the Institute of Educational Studies, working field Educational psychology I, University of Leipzig


Research interests

  • Motivation of (prospective) teachers
  • The structure of teaching studies (in particular practical periods)


Current projects

  • LeaP@CAU – „Lehramt mit Perspektive an der CAU zu Kiel“ (Teaching studies with perspective at CAU Kiel)

 

Publications

Zimmermann, F., Kaiser, J., Bernholt, A., Bauer, J., & Rösler, L. (im Druck). Veränderungsverläufe in Burnout-Dimensionen: Die Bedeutung personaler und sozialer Faktoren angehender Lehrkräfte im Vorbereitungsdienst. Psychologie in Erziehung und Unterricht.

Rösler, L., Zimmermann, F., Bauer, J., Möller, J., & Retelsdorf, J. (2016). Erleben von Selbstbestimmung und bereichsspezifische Interessen im Lehramtsstudium. Psychologie in Erziehung und Unterrich, 63, 91-107. DOI 10.2378/peu2016.art11d

Rösler, L., Zimmermann, F., Bauer, J., Möller, J., & Köller, O. (2013). Interessieren sich Lehramtsstudierende für bildungswissenschaftliche Studieninhalte? Eine Längsschnittstudie vom ersten bis zum vierten Semester. Zeitschrift für Pädagogik, 59(1), 24-42.

Bauer, J., Diercks, U., Rösler L., Möller, J., & Prenzel, M. (2012). Lehramtsstudium in Deutschland: Wie groß ist die strukturelle Vielfalt? Unterrichtswissenschaft, 40(2), 101-121.

Bauer, J., Drechsel, B., Retelsdorf, J., Sporer, T., Rösler, L., Prenzel, M., et al. (2010). Panel zumLehramtsstudium - PaLea: Entwicklungsverläufe zukünftiger Lehrkräfte im Kontext der Reform der Lehrerbildung. Beiträge zur Hochschulforschung, 32(2), 34-56.